Οι εξελίξεις στον ΟΑΣΘ, μετά την κατάθεση του νομοσχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης στη Βουλή, με το οποίο προωθείται η κρατικοποίηση του Οργανισμού, γεννά πλήθος ερωτημάτων. Κάποια εξ αυτών δύνανται να απαντηθούν ακόμη και τώρα, άλλα όμως, θα περιμένουν λίγες εβδομάδες, μήνες, ενδεχομένως και χρόνια.
1. Μπορεί το ελληνικό δημόσιο να εξαγοράσει μια ιδιωτική εταιρεία;
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους αυτό είναι εφικτό υπό προϋποθέσεις. Σε αντίθεση με την κρατικοποίηση δια της μεθόδου της εκκαθάρισης εν λειτουργία που είχε επιλέξει αρχικά ο κ. Σπίρτζης, η οποία ήταν προβληματική γι’ αυτό και στο τελικό σχέδιο νόμου επέλεξε την οδό της εξαγοράς και εν συνεχεία εκκαθάρισης.
2. Θα έχει τύχη ενδεχόμενη προσφυγή του ΟΑΣΘ στη δικαιοσύνη για ματαίωση της εξαγοράς;
Την απάντηση θα τη δώσουν ασφαλώς τα δικαστήρια. Ο υπουργός χρησιμοποιεί ως βασικό επιχείρημα ότι η τρέχουσα σύμβαση μεταξύ δημοσίου και ΟΑΣΘ έχει λήξει βάσει, όπως λέει του άρθρου 8 παρ. 3 περ. δ' του ευρωπαϊκού κανονισμού 1370/2007. Ωστόσο, στηριζόμενο σε αυτό ακριβώς το άρθρο το Γ’ Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε προς τον υπουργό ότι η σύμβαση είναι ισχυρή και λήγει στις 3 Δεκεμβρίου 2019. Συνεπώς, τα δικαστήρια θα έχουν μπόλικη δουλειά.
3. Πόσο θα κοστίσει στο δημόσιο η εξαγορά;
Την απάντηση στο ερώτημα αυτό ενδέχεται να τη μάθουν τα παιδιά ή και… τα εγγόνια των σημερινών μετόχων του ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο το τίμημα θα προσδιοριστεί το πρώτο τρίμηνο του 2018, από ειδική εταιρεία η οποία θα επιλεγεί κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού. Ωστόσο, θεωρείται βέβαιο ότι οι μέτοχοι δεν πρόκειται να συμφωνήσουν στο τίμημα και θα ξεκινήσουν έναν μακρύ δικαστικό αγώνα ο οποίος είναι άγνωστο πότε θα τελειώσει (στην Ελλάδα βρισκόμαστε, μην το ξεχνάμε). Σε κάθε περίπτωση, ο τελικός λογαριασμός θα πάει στην επόμενη κυβέρνηση οπότε για τη σημερινή ούτε γάτα ούτε ζημιά.
4. Πόσα χρήματα θα διεκδικήσουν οι μέτοχοι;
Θα ζητήσουν την αναπόσβεστη αξία της κινητής περιουσίας τους (λεωφορεία, εξοπλισμός) και σίγουρα και διαφυγόντα κέρδη (16,5 εκατ. το χρόνο). Υπολογίζεται ότι το αίτημά τους θα υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ.
5. Ο κρατικός ΟΑΣΘ θα κοστίζει λιγότερο στο κράτος απ’ ότι σήμερα;
Είναι δύσκολο να το εξακριβώσει κανείς, τουλάχιστον αυτή τη στιγμή. Το 2017 το υπουργείο Μεταφορών θα πληρώσει στον ΟΑΣΘ 49,3 εκατ. ευρώ κρατική επιχορήγηση. Επίσης, ο ΟΑΣΘ έχει λαμβάνειν και κάμποσα ακόμη (άγνωστο πόσα, κάποιοι τα υπολογίζουν γύρω στα 25) από άλλα υπουργεία (Παιδείας, Εργασίας, Άμυνας) για τη δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μετακίνηση ειδικών κατηγοριών πληθυσμιακών ομάδων. Πάντως, τα χρήματα αυτά για τα δύο προηγούμενα χρόνια δεν έχουν ακόμη καταβληθεί.
Μετά την κρατικοποίηση θα υπάρξει σημαντική μείωση του μισθολογικού κόστους καθώς οι 2.300 εργαζόμενοι θα ενταχθούν στο ενιαίο μισθολόγιο. Ωστόσο, το κόστος αυτό δεν πρόκειται να πέσει κάτω από τα 50 εκατ. ευρώ, όση δηλαδή είναι και η φετινή κρατική επιχορήγηση. Όμως, θα χρειαστούν επιπλέον κονδύλια για το υπόλοιπο λειτουργικό κόστος, για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, την αγορά εξοπλισμού, την ανάπτυξη εγκαταστάσεων και φυσικά την καταβολή του τιμήματος της εξαγοράς. Εάν αθροιστούν όλα αυτά, δεν αποκλείεται στο τέλος ο κρατικός ΟΑΣΘ να κοστίζει ακριβότερα, ακόμη και από τον σημερινό ασύδοτο και σπάταλο ιδιωτικό ΟΑΣΘ.
6. Θα αυξηθεί η τιμή του εισιτηρίου;
Η τιμή του εισιτηρίου καθορίζεται με κοινές υπουργικές αποφάσεις. Πάντως ο κ. Σπίρτζης έχει δηλώσει ότι η τιμή θα παραμείνει ως έχει. Δεδομένου ότι ο λόγος του κ. Σπίρτζη όπως και ολόκληρης της κυβέρνησης είναι νόμος, δεν θα πρέπει λογικά να ανησυχούμε.
7. Υπάρχει ενδεχόμενο νέων κινητοποιήσεων από τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ;
Ασφαλής απάντηση δεν μπορεί να δοθεί. Το συνδικάτο επεξεργάζεται το νομοσχέδιο και θα διαμορφώσει μια πρώτη άποψη από Δευτέρα, Τρίτη. Πάντως, στις τάξεις των εργαζομένων έχει εμπεδωθεί η πεποίθηση ότι με οποιοδήποτε εργοδότη (ιδιωτικό ή κρατικό ΟΑΣΘ) εκείνοι θα υποστούν σημαντικές μισθολογικές απώλειες. Πολλοί είναι πλέον, αυτοί που λένε «καλύτερα στο δημόσιο και με λιγότερα, αρκεί να τα παίρνουμε βρέξει χιονίσει». Χώρια η σιγουριά που νιώθεις ως δημόσιος υπάλληλος. Υπό αυτά τα δεδομένα το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων δεν συγκεντρώνει αυτή τη στιγμή πολλές πιθανότητες. Όμως, δεν αποκλείεται αυτό να αλλάξει εάν στην πορεία, εκτός από τους μισθούς, τους αφαιρεθούν και πολλά ακόμη, μη μισθολογικά προνόμια.
8. Υπάρχει περίπτωση ο νέος κρατικός ΟΑΣΘ να ιδιωτικοποιηθεί;
Όσο αστείο κι αν φαίνεται, είναι πολύ πιθανόν να συμβεί. Υπόψη ότι οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, όπως και η Αττικό Μετρό, άρα και το μετρό Θεσσαλονίκης μόλις ολοκληρωθεί, έχουν ενταχθεί στο Υπερταμείο προς αξιοποίηση (που στην περίπτωση των αστικών συγκοινωνιών δεν μπορεί να σημαίνει τίποτε άλλο από ιδιωτικοποίηση). Ο ΟΑΣΘ δεν μπήκε στο Υπερταμείο επειδή είναι ακόμη ιδιωτικός. Μόλις, όμως, περιέλθει στο δημόσιο, αυτομάτως θα μπει κι αυτός στη βιτρίνα.
Τελευταίο ερώτημα, αλλά όχι έσχατο,
9. Απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της τρόικας;
Με βάση τα μνημόνια, οι δανειστές έχουν λόγο για κάθε κυβερνητική απόφαση η οποία συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος. Συνεπώς, θα πρέπει να δώσουν το ο.κ. και για την εξαγορά του ΟΑΣΘ. Η μεταφορά 2.300 εργαζομένων από τον ιδιωτικό τομέα στο δημόσιο είναι βέβαιο πως δεν θα τους ενθουσιάσει. Ωστόσο, η τελική ετυμηγορία τους θα εκδοθεί μόλις αποκτήσουν πλήρη ή έστω σχεδόν πλήρη εικόνα για τη δημοσιονομική επιβάρυνση που θα συνεπάγεται η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ. Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι εάν οι δανειστές διαφωνήσουν, ο κ. Σπίρτζης, έστω και υπό καθεστώς έντονης συναισθηματικής φόρτισης όπως το συνηθίζει, θα πρέπει να κάνει άλλη μια κωλοτούμπα, σαν κι αυτές που έκανε και στο πρόσφατο παρελθόν (διόδια Εγνατίας, Ελληνικό κ.ο.κ.).
Πηγή:www.voria.gr
1. Μπορεί το ελληνικό δημόσιο να εξαγοράσει μια ιδιωτική εταιρεία;
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους αυτό είναι εφικτό υπό προϋποθέσεις. Σε αντίθεση με την κρατικοποίηση δια της μεθόδου της εκκαθάρισης εν λειτουργία που είχε επιλέξει αρχικά ο κ. Σπίρτζης, η οποία ήταν προβληματική γι’ αυτό και στο τελικό σχέδιο νόμου επέλεξε την οδό της εξαγοράς και εν συνεχεία εκκαθάρισης.
2. Θα έχει τύχη ενδεχόμενη προσφυγή του ΟΑΣΘ στη δικαιοσύνη για ματαίωση της εξαγοράς;
Την απάντηση θα τη δώσουν ασφαλώς τα δικαστήρια. Ο υπουργός χρησιμοποιεί ως βασικό επιχείρημα ότι η τρέχουσα σύμβαση μεταξύ δημοσίου και ΟΑΣΘ έχει λήξει βάσει, όπως λέει του άρθρου 8 παρ. 3 περ. δ' του ευρωπαϊκού κανονισμού 1370/2007. Ωστόσο, στηριζόμενο σε αυτό ακριβώς το άρθρο το Γ’ Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους γνωμοδότησε προς τον υπουργό ότι η σύμβαση είναι ισχυρή και λήγει στις 3 Δεκεμβρίου 2019. Συνεπώς, τα δικαστήρια θα έχουν μπόλικη δουλειά.
3. Πόσο θα κοστίσει στο δημόσιο η εξαγορά;
Την απάντηση στο ερώτημα αυτό ενδέχεται να τη μάθουν τα παιδιά ή και… τα εγγόνια των σημερινών μετόχων του ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο το τίμημα θα προσδιοριστεί το πρώτο τρίμηνο του 2018, από ειδική εταιρεία η οποία θα επιλεγεί κατόπιν διεθνούς διαγωνισμού. Ωστόσο, θεωρείται βέβαιο ότι οι μέτοχοι δεν πρόκειται να συμφωνήσουν στο τίμημα και θα ξεκινήσουν έναν μακρύ δικαστικό αγώνα ο οποίος είναι άγνωστο πότε θα τελειώσει (στην Ελλάδα βρισκόμαστε, μην το ξεχνάμε). Σε κάθε περίπτωση, ο τελικός λογαριασμός θα πάει στην επόμενη κυβέρνηση οπότε για τη σημερινή ούτε γάτα ούτε ζημιά.
4. Πόσα χρήματα θα διεκδικήσουν οι μέτοχοι;
Θα ζητήσουν την αναπόσβεστη αξία της κινητής περιουσίας τους (λεωφορεία, εξοπλισμός) και σίγουρα και διαφυγόντα κέρδη (16,5 εκατ. το χρόνο). Υπολογίζεται ότι το αίτημά τους θα υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ.
5. Ο κρατικός ΟΑΣΘ θα κοστίζει λιγότερο στο κράτος απ’ ότι σήμερα;
Είναι δύσκολο να το εξακριβώσει κανείς, τουλάχιστον αυτή τη στιγμή. Το 2017 το υπουργείο Μεταφορών θα πληρώσει στον ΟΑΣΘ 49,3 εκατ. ευρώ κρατική επιχορήγηση. Επίσης, ο ΟΑΣΘ έχει λαμβάνειν και κάμποσα ακόμη (άγνωστο πόσα, κάποιοι τα υπολογίζουν γύρω στα 25) από άλλα υπουργεία (Παιδείας, Εργασίας, Άμυνας) για τη δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μετακίνηση ειδικών κατηγοριών πληθυσμιακών ομάδων. Πάντως, τα χρήματα αυτά για τα δύο προηγούμενα χρόνια δεν έχουν ακόμη καταβληθεί.
Μετά την κρατικοποίηση θα υπάρξει σημαντική μείωση του μισθολογικού κόστους καθώς οι 2.300 εργαζόμενοι θα ενταχθούν στο ενιαίο μισθολόγιο. Ωστόσο, το κόστος αυτό δεν πρόκειται να πέσει κάτω από τα 50 εκατ. ευρώ, όση δηλαδή είναι και η φετινή κρατική επιχορήγηση. Όμως, θα χρειαστούν επιπλέον κονδύλια για το υπόλοιπο λειτουργικό κόστος, για την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, την αγορά εξοπλισμού, την ανάπτυξη εγκαταστάσεων και φυσικά την καταβολή του τιμήματος της εξαγοράς. Εάν αθροιστούν όλα αυτά, δεν αποκλείεται στο τέλος ο κρατικός ΟΑΣΘ να κοστίζει ακριβότερα, ακόμη και από τον σημερινό ασύδοτο και σπάταλο ιδιωτικό ΟΑΣΘ.
6. Θα αυξηθεί η τιμή του εισιτηρίου;
Η τιμή του εισιτηρίου καθορίζεται με κοινές υπουργικές αποφάσεις. Πάντως ο κ. Σπίρτζης έχει δηλώσει ότι η τιμή θα παραμείνει ως έχει. Δεδομένου ότι ο λόγος του κ. Σπίρτζη όπως και ολόκληρης της κυβέρνησης είναι νόμος, δεν θα πρέπει λογικά να ανησυχούμε.
7. Υπάρχει ενδεχόμενο νέων κινητοποιήσεων από τους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ;
Ασφαλής απάντηση δεν μπορεί να δοθεί. Το συνδικάτο επεξεργάζεται το νομοσχέδιο και θα διαμορφώσει μια πρώτη άποψη από Δευτέρα, Τρίτη. Πάντως, στις τάξεις των εργαζομένων έχει εμπεδωθεί η πεποίθηση ότι με οποιοδήποτε εργοδότη (ιδιωτικό ή κρατικό ΟΑΣΘ) εκείνοι θα υποστούν σημαντικές μισθολογικές απώλειες. Πολλοί είναι πλέον, αυτοί που λένε «καλύτερα στο δημόσιο και με λιγότερα, αρκεί να τα παίρνουμε βρέξει χιονίσει». Χώρια η σιγουριά που νιώθεις ως δημόσιος υπάλληλος. Υπό αυτά τα δεδομένα το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων δεν συγκεντρώνει αυτή τη στιγμή πολλές πιθανότητες. Όμως, δεν αποκλείεται αυτό να αλλάξει εάν στην πορεία, εκτός από τους μισθούς, τους αφαιρεθούν και πολλά ακόμη, μη μισθολογικά προνόμια.
8. Υπάρχει περίπτωση ο νέος κρατικός ΟΑΣΘ να ιδιωτικοποιηθεί;
Όσο αστείο κι αν φαίνεται, είναι πολύ πιθανόν να συμβεί. Υπόψη ότι οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, όπως και η Αττικό Μετρό, άρα και το μετρό Θεσσαλονίκης μόλις ολοκληρωθεί, έχουν ενταχθεί στο Υπερταμείο προς αξιοποίηση (που στην περίπτωση των αστικών συγκοινωνιών δεν μπορεί να σημαίνει τίποτε άλλο από ιδιωτικοποίηση). Ο ΟΑΣΘ δεν μπήκε στο Υπερταμείο επειδή είναι ακόμη ιδιωτικός. Μόλις, όμως, περιέλθει στο δημόσιο, αυτομάτως θα μπει κι αυτός στη βιτρίνα.
Τελευταίο ερώτημα, αλλά όχι έσχατο,
9. Απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της τρόικας;
Με βάση τα μνημόνια, οι δανειστές έχουν λόγο για κάθε κυβερνητική απόφαση η οποία συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος. Συνεπώς, θα πρέπει να δώσουν το ο.κ. και για την εξαγορά του ΟΑΣΘ. Η μεταφορά 2.300 εργαζομένων από τον ιδιωτικό τομέα στο δημόσιο είναι βέβαιο πως δεν θα τους ενθουσιάσει. Ωστόσο, η τελική ετυμηγορία τους θα εκδοθεί μόλις αποκτήσουν πλήρη ή έστω σχεδόν πλήρη εικόνα για τη δημοσιονομική επιβάρυνση που θα συνεπάγεται η κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ. Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι εάν οι δανειστές διαφωνήσουν, ο κ. Σπίρτζης, έστω και υπό καθεστώς έντονης συναισθηματικής φόρτισης όπως το συνηθίζει, θα πρέπει να κάνει άλλη μια κωλοτούμπα, σαν κι αυτές που έκανε και στο πρόσφατο παρελθόν (διόδια Εγνατίας, Ελληνικό κ.ο.κ.).
Πηγή:www.voria.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου